skip to Main Content
Top Strategische Technologietrends 2021

Top Strategische Technologietrends 2021

Vorig jaar was een op z’n zachtst gezegd een bijzonder jaar. We werken meer thuis dan ooit en de digital workplace is ongekend snel verder uitgerold. Hoewel we op technologisch gebied veel sprongen hebben gemaakt het afgelopen jaar, kunnen we ook voor 2021 weer veel technologische trends en ontwikkelingen verwachten. Het is belangrijk om hiervan op de hoogte te zijn, want het is meer dan ooit gebleken dat hoe beter bedrijven meegaan met de technologietrends en ontwikkelingen, hoe weerbaarder ze zijn bij tegenslagen.

Het afgelopen jaar stond in het teken van de Digital Workplace. Snel kunnen schakelen en iedereen kunnen voorzien in zijn of haar behoeften om hun werk uit te kunnen voeren, bleken noodzakelijk om deze crisis door te komen. Bedrijven die niet in staat waren hun werkzaamheden digitaal uit te kunnen voeren hebben onder andere daardoor flinke klappen moeten incasseren. Het is dan ook te verwachten dat de verdere ontwikkeling en uitrol van de Digital Workplace één van de belangrijkste speerpunten is voor veel bedrijven in 2021. Welke technologietrends we nog meer in de gaten moeten houden hebben wij voor u op een rij gezet:

Technologietrends 2021

  1. Organisaties zullen nog meer de digitale mogelijkheden in gaan zetten om hun personeel en klanten te betrekken. Door de mogelijkheid snel te kunnen schakelen kunnen medewerkers sneller in hun behoeftes worden voorzien en worden klanten op positieve manier verrast door de extra mogelijkheden.
  2. Locatie-onafhankelijke service wordt noodzakelijk voor een groot deel van de organisaties. Personeel, klanten en partners moeten in staat zijn om van verschillende locaties te werken en/of geholpen te worden. De cloud zal hierin een grote rol (blijven) spelen. Organisaties met de zogenoemde ‘digital-first-instelling’ zullen meer kansen en mogelijkheden kunnen benutten doordat ze niet vastzitten aan een fysieke locatie.
  3. De behoefte aan operationele veerkracht tussen bedrijfsfuncties, technologie en dienstverlening is nog nooit zo groot geweest. COVID-19 dwingt organisaties niet alleen te moderniseren en flexibel te zijn, maar vooral ook om dit in een flink tempo en op grote schaal te realiseren. Organisaties die sterk gedigitaliseerde zakelijke mogelijkheden op een samenstelbare en modulaire manier leveren, hebben de grootste kans op succes.
  4. IT-uitgaven trekken weer aan
    Gartner voorspelt dat de wereldwijde uitgaven aan IT in 2021 stijgen tot 3,8 biljoen dollar. Dat is een stijging van 4% ten opzichte van 2020. De IT-uitgaven in de EMEA regio zullen volgens Gartner in 2021 met 2,8% groeien. Deze uitgaven zullen met name opgaan aan vernieuwing van hardware, security, systeem-modernisaties en cloud-migraties. Gartner verwacht dat bedrijfssoftware het grootste herstel zal hebben in 2021. Dit door de versnelde digitalisering van bedrijven om zo hun medewerkers te kunnen ondersteunen of digitale diensten te leveren zoals online onderwijs of zorg op afstand.
  5. De invloed van Microsoft 365 zal in 2021 nog groter worden. Veel bedrijven gebruiken nu al één of meerdere tools van Microsoft 365. Uit onderzoek van Gartner is gebleken dat 89% van de ondervraagde op dit moment Microsoft 365 gebruikt. Van de overige 11%, is 72% van plan om dat in de komende 6 maanden wel te gaan doen. Overigens zijn ze dit niet van plan ‘omdat iedereen het doet’ of ‘omdat het moet’, maar vooral omdat ze ervan overtuigd zijn dat het hun manier van werken drastisch verandert en verbetert.
  6. Afgelopen jaar heeft Artificial Intelligence (AI) ons enorm geholpen in de strijd tegen de wereldwijde pandemie. Hierdoor is het namelijk mogelijk gebleken om in rap tempo veel informatie te verzamelen en met die verzamelde data nauwkeurige voorspellingen te doen. Gartner voorspelt dat AI ook in het komende jaar en de komende jaren een steeds grotere rol gaat spelen. Niet alleen organisaties gaan meer met AI doen, klanten verwachten bewust en onbewust een steeds grotere mate van AI in de producten die ze kopen.

Op de hoogte zijn van de technologietrends en ontwikkelingen is één, er wat mee doen is twee. Dus hoe kunt u nu het beste inspelen op deze trends en waar moet u vooral op letten? Wij helpen u.

  • Zorg dat u mensen betrekt door een totale klant- en werknemerservaring te ontwerpen. Hou hierbij ten alle tijden rekening dat zaken als privacy, veiligheid en ethiek goed geregeld zijn. Openheid van zaken zal hier een positieve bijdrage aan leveren.
  • Voorkom dat er belemmeringen ontstaan voor het gebruik van de Cloud. Neem de tijd om mensen, of dit nu klanten, werknemers of partners zijn, de juiste uitleg te geven en ze te ondersteunen als ze obstakels tegenkomen.
  • Wat duidelijker dan ooit is, is dat digitalisering belangrijker dan ooit is. Digitalisering van de werkplek, van processen, van belevingen. Het is daarom ook noodzakelijk om hierin mee te gaan. Stimuleer daarom innovatie van de bedrijfsmodellen met behulp van het digital-first-concept.
  • Automatiseer zo veel mogelijk om tijd te besparen waar mogelijk. Steek de tijd die u overhoudt in persoonlijke contacten, zorg dat uw klanten/medewerkers/partners centraal staan.
  • Zorg dat uw organisatie veerkrachtig is. Bespreek veranderingen openlijk en sta open voor vragen van medewerkers en klanten. Hoe sneller u kunt schakelen met de support van uw achterban, hoe groter de resultaten zullen zijn.

Wilt u meer weten of de technologietrends van 2021 en hoe wij hierbij kunnen helpen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Back To Top