skip to Main Content
Spreek Je Doelgroep Aan Met Een Sterke Corporate Identity

Spreek je doelgroep aan met een sterke corporate identity

Het belang van een sterke corporate identity – ofwel bedrijfsidentiteit – voor je bedrijf wordt regelmatig onderschat. Dat is jammer, want wie precies weet wat er op het spel staat, kan zijn doelgroep beter aanspreken en werkt effectiever aan een sterk imago. Met deze blog helpen we je op weg.

Een sterke corporate identity bestaat uit verschillende elementen: logo, huisstijl én een goede samenhang tussen woord en beeld. En dit alles gebaseerd op een doordacht concept, zodat je een heldere boodschap communiceert richting jouw klanten. Zo zorg je voor herkenbaarheid, onderscheidend vermogen en een goede eerste indruk. Die indruk speelt een grote rol: onbewust stuurt die de keuze van de klant om voor jou te kiezen of niet. Toch is er meer nodig dan alleen een goede eerste kennismaking.

Een uniforme boodschap

Cruciaal is de vraag of de bedrijfsidentiteit volledig en uniform wordt doorgevoerd in de organisatie. Zo hielpen we een bedrijf dat op het punt stond een nieuwe bedrijfsnaam en een logo aan de aandeelhouders te presenteren. Op basis van onze ervaring konden we snel schakelen en de presentatie verbreden. We ondersteunden de organisatie met het opnemen van de corporate identity in alle bedrijfsdocumenten en interne en externe communicatie-uitingen. De kracht daarvan is dat de nieuwe identiteit direct voor de gehele organisatie zichtbaar en bruikbaar is. Overal komt de bedrijfsidentiteit nu terug: de vrachtwagens, fabriekskleding van het personeel en de bedrijfspanden. Juist dankzij zo’n totaalconcept staat de onderneming als een huis.

Houvast

De corporate identity is een kapstok die helpt om iedereen binnen het bedrijf op één lijn te krijgen. Alle medewerkers weten waar het bedrijf voor staat en kunnen daarnaar handelen op basis van de geformuleerde kernwaarden. Dat geeft houvast in deze tijd, die een beroep doet op creatieve plannen van ondernemers. Want als je weet waar de onderneming voor staat, kun je snel en makkelijk toetsen of nieuwe ideeën hierbij aansluiten of niet. Zo voorkom je dat je onbesuisd aan een nieuwe dienst begint die eigenlijk niet past bij het bedrijf.

Het genoemde houvast werkt ook in je voordeel wanneer het eerste klantcontact online tot stand komt – en dat gebeurt nu vaker dan voorheen. Een online boodschap die staat als een huis, wint het vertrouwen van de doelgroep. Die vindt bepaalde zaken belangrijk en andere aspecten niet. Houdt jouw boodschap online hier rekening mee? En: is jouw boodschap nog onderscheidend ten opzichte van de concurrentie?

Geen valse beloftes

Ook helpt de corporate identity je met realistische beloftes aan de klant. Als je weet waar je voor staat, kom je minder snel in de verleiding een trend te volgen die niet aansluit bij de onderneming. Of erger: tot onhaalbare beloftes leidt. Mensen zijn kritisch, maatschappelijk organisaties alert. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de woede die een vlogger zich op de hals haalde door een samenwerking met een oliemaatschappij aan te gaan om een duurzaam project te promoten. De spanning zit hem hier in de steun van de oliemaatschappij, die een grondstof voor plastic produceert, aan een initiatief voor minder plastic in de oceaan.

Wij helpen je

Nu weet je waarom een sterke bedrijfsidentiteit belangrijk is. Twijfel je eraan of jouw corporate identity iets mist? Of dat de bedrijfsidentiteit goed tot uiting komt in al je bedrijfsdocumenten? Klop dan bij ons aan.

Back To Top