skip to Main Content
Documentaal, ChatGPT En Python

Documentaal, ChatGPT en Python

ChatGPT voor uw helpdesk? 

De AI chatbot ChatGPT behoeft onderhand geen introductie meer. Bijna elke internetgebruiker heeft het wel eens uitgeprobeerd. Het lijkt pure magie: je vraagt hem om Einsteins relativiteitstheorie uit te leggen aan een twaalfjarig kind en je krijgt een helder en, zo op het oog, correct antwoord in foutloos Nederlands of Engels. 

Zou het haalbaar zijn om op basis van ChatGPT een chatbot te bouwen ter vervanging van een bemande helpdesk? Helpdeskmedewerkers krijgen regelmatig het idee dat het antwoord op een klantvraag glashelder op de helppagina’s stond, maar dat een klant domweg te gemakzuchtig was om het zelf op te zoeken. 

Pure magie, maar wat zijn de haken en ogen? 

Hoeveel ChatGPT ook lijkt te weten, het model kan niet alles bevatten. Specialistische kennis over de applicatie die uw bedrijf aanbiedt, zal er niet in te vinden zijn. Die kennis moeten we er zelf in stoppen. 

We zouden een bestaand model kunnen gaan trainen. Hierdoor kan het model echter onwaarheden of regelrechte onzin gaan produceren, ofwel gaan ‘hallucineren’, Verder zou je het model opnieuw moeten trainen als de documentatie wordt gewijzigd of uitgebreid. Daarom zullen we in plaats daarvan, per vraag een selectie maken uit de volledige kennisbank voor onze applicatie. Deze selectie sturen we mee met iedere vraag. Zo voorkom je hallucineren en blijven de antwoorden automatisch up to date. 

Kennis toevoegen aan ChatGPT

Aan de slag dus. Het vereist nog wat programmeerwerk om alles draaiend te krijgen, maar voor een ervaren Python developer is het op zich prima te doen. 

De eerste resultaten zijn bemoedigend, maar ook niet meer dan dat: antwoorden kloppen weliswaar, maar zijn niet volledig. Op de vraag ‘Hoe kan ik een model aanmaken?’ beschrijft de chatbot de aanmaak van een statisch model, maar over dynamische modellen, die er ook zijn, zegt hij niets. 

OK, maar kan ChatGPT toch een oplossing zijn? 

Ja, gelukkig wel. We instrueren het systeem  van ChatGPT vooraf om álle mogelijkheden te noemen, indien van toepassing. Dezelfde instructie kunnen we ook nog eens door de gebruiker laten aanvinken (zie eerste afbeelding). 

Daarnaast maken we nog een veld waarin de gebruiker vervolgvragen kan stellen, bijvoorbeeld over bepaalde details in de gegeven uitleg. De tweede afbeelding illustreert hoe dat uitpakt. 

Grappig is dat de antwoorden niet altijd hetzelfde zijn: de ene keer krijg je een genummerde lijst van acties die aangeeft hoe je bijvoorbeeld een tabel kunt ingevoegen. De andere keer is het gewoon een rechttoe-rechtaan beschrijving. Inhoudelijk klopt alles echter wel, en daar gaat het uiteindelijk om. 

 

ChatGPT helpdesk                  ChatGPT Helpdesk

Samenvattend 

Om alle ervaringen samen te vatten: ChatGPT, in de vorm van de OpenAI API aangestuurd door Python, kan zeker een meerwaarde hebben voor uw helpdesk. Zolang de meegegeven kennisbank correct en volledig is, zullen veel gebruikers inderdaad het antwoord vinden dat ze zoeken. Dat leidt tot minder werkdruk voor het helpdesk-personeel en een verbetering in de kwaliteit van de antwoorden, response tijden en klanttevredenheid 

Moet uw organisatie ook aan de slag met ChatGPT? 

Concluderend, we hebben vastgesteld dat het integreren van ChatGPT in uw helpdesk een geweldige oplossing kan zijn. Medewerkers van de helpdesk kunnen hun aandacht richten op complexere vraagstukken, terwijl ChatGPT de eenvoudigere vragen zelfstandig kan afhandelen. Het haalt de simpele maar tijdrovende gesprekken weg bij uw helpdesk, waardoor er meer capaciteit overblijft voor belangrijke klantenservicezaken.  

Als u precies wilt weten wat ChatGPT voor uw helpdesk kan betekenen, neem dan contact op met Documentaal en een van onze experts helpt u graag verder. Documentaal beschikt over uitgebreide kennis en ervaring in ChatGPT, klantenservice processen en integratie in uw bestaande helpdesk. Laat ons u demonstreren hoe eenvoudig het is om deze geavanceerde technologie te gebruiken en zo uw helpdesk te ondersteunen door uw capaciteit efficiënter in te zetten. 

Kees Rinzema

Data Scientist/Data Analist bij Documentaal

Neem nu contact op

Heeft u nog vragen over onze producten en/of diensten?
Neem dan direct eenvoudig contact met ons op.

Voornaam
Achternaam
E-mail
Bericht
Het formulier is met succes verzonden!
Er waren wat fouten bij het verzenden van het formulier. Controleer nogmaals alle formuliervelden.
Back To Top