Microsoft Office Updates: Probleem met weergave van invulvensters

Microsoft voorziet haar software geregeld van updates, zo ook voor het Office pakket. Deze updates worden gewoonlijk automatisch geïnstalleerd. De update die 11 juni is vrijgegeven heeft echter een negatieve invloed op de weergave van de invulvensters in dStyle en LegalWord. Bepaalde velden worden door deze update niet of incorrect weergegeven en zijn daardoor (deels) onbruikbaar.

We zien nu dat wanneer je Office updates via de ‘fast circle’ krijgt, dit issue weer verholpen is. Dat doet vermoeden dat bij de volgende maandelijkse update dit probleem ook zal zijn verholpen. Zekerheden hierover hebben wij echter nog niet. Om die reden zetten we hieronder graag de opties op een rijtje waarmee dit (mogelijk tijdelijke) probleem kan worden opgelost.

Optie 1: Nieuwe Microsoft Office updates installeren

De update van juni zorgt voor de problemen. Gelukkig heeft Microsoft de issues zelf ook geconstateerd en is hiermee aan de slag gegaan. Met de nieuwste update van juli is het probleem gelukkig dan ook weer verholpen. De meest eenvoudige manier is dus het uitrollen van deze nieuwste update.

Volg daarvoor de volgende stappen:

  1. Start een Office programma op, bijv. Word
  2. Ga naar ‘Bestand’ > ‘Account’
  3. Klik op ‘Update opties’
  4. Selecteer de optie ‘Nu updaten’



  5. Na de update zou bij ‘Over Outlook’ een versie 1907 zichtbaar moeten zijn waaruit blijkt dat de update van juli is geïnstalleerd.

Optie 2: Terugdraaien van Microsoft Office updates

Via de volgende stappen draai je de updates terug zodat alles weer werkt als voorheen:

  1. Download en voer het zelfuitpakkende uitvoerbare bestand uit vanaf de volgende downloadcentrum koppeling. Dit bestand bevat het uitvoerbare bestand van Office Deployment Tool (Setup.exe) en een voorbeeldconfiguratiebestand (Configuration.xml):
    Office Deployment Tool

  2. Start Kladblok en kopieer de volgende XML. Sla het bestand vervolgens op als Config.xml op dezelfde bestandslocatie als het bestand Setup.exe van stap 1.
    <Configuration>
    <Updates Enabled="TRUE" TargetVersion="16.0.11629.20214" />
    </Configuration>


  3. Open een opdrachtpromptvenster met admin rechten. Hiertoe klikt u op Start, typt u cmd in het vak Zoekopdracht starten, klikt u met de rechtermuisknop op cmd.exe en klikt u vervolgens op Als administrator uitvoeren. Schakel over naar de bestandslocatie voor de bestanden Setup.exe en Config.xml.

  4. Voer de volgende opdracht uit:
    setup.exe /configure config.xml


  5. Start een Office-toepassing (zoals Word of Excel) en selecteer vervolgens ‘Bestand’ > ‘Account’.

  6. Selecteer ‘Opties bijwerken’ > ‘Nu bijwerken’ in het gedeelte Productinformatie.

Voor meer informatie, zie de optie om updates uit te stellen:

Delay receiving feature updates from Semi-Annual Channel for Office 365 ProPlus

Voor meer uitleg over het terugdraaien van updates verwijzen we graag naar de pagina van Microsoft (alleen beschikbaar in het Engels):

How to revert to an earlier version of Office 2016 Click-to-Run

Vergeet niet om de automatische updates uit te schakelen om te voorkomen dat de update opnieuw wordt geïnstalleerd. Zie stap 3 in: How to revert to an earlier version of Office 2016 Click-to-Run

Optie 3: Aanpassen stijlenvenster in dStyle settings

In dStyle en LegalWord wordt naast het document een stijlenvenster getoond waarmee je eenvoudig opmaak kunt toepassen op geselecteerde tekst. Er zijn echter twee manieren waarop dit venster kan worden getoond. Via een instelling in de configuratie-folder van Documentaal kan dit worden aangepast. Volg daarbij deze stappen:

  1. Ga naar de Shared folder en open het bestand ‘dStyle.settings.xml’
  2. Zoek naar ‘UseWpfStylesPane’ en zet vervolgens de waarde van ‘False’ naar ‘True’
  3. Start Word opnieuw op en kijk of het probleem zich heeft verholpen.

In veel gevallen helpt deze omzetting en kun je hierna gewoon op gebruikelijke wijze werken met de applicatie. Dit is echter wel afhankelijk van onder meer de menutaal van Office en de versie van dStyle/LegalWord (vanaf versie 7.0.18.30.1 werkt deze oplossing voor de Engelse UI taal. vanaf versie 7.0.18.41.2 voor alle UI talen).

Overige opties

Op dit moment bewandelen we twee trajecten om dit probleem verder te verhelpen:

  1. De bug is aangemeld bij Microsoft. We hopen logischerwijs dat Microsoft de geïntroduceerde bug oplost bij een volgende update. Het lijkt er naar uit te zien dat dit het geval is.
  2. We hebben onze software van een aanpassing voorzien waardoor de issues aan Microsoft zijde geen invloed meer hebben op onze applicatie. Het is dan ook mogelijk om te upgraden naar deze nieuwe versie zodat het probleem zich niet meer voor zal doen.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met onze supportdesk.